tiistai 9. huhtikuuta 2013

Tärkeä terveys

Sain eilen taas muistutuksen siitä miten onnellisessa asemassa saan pääsääntöisesti olla. Terveenä. Minulla ei ole fyysisiä esteitä liikkua ja voin valita ravintoni (olen oppinut elämään allergioideni kanssa enkä koe niitä rajoituksiksi). Teini-ikäisenä sain ikävän vaivan. Refluksitaudin. Onneksi saan kohtauksen hyvin harvoin ja ennen eilistä viimeksi muistaakseni ollessani raskaana.

Refluksitaudissa mahan sisältöä nousee toistuvasti takaisin ruokatorveen, mikä aiheuttaa närästystä ja joskus muitakin oireita. Monilla lievää takaisinvirtausta tapahtuu silloin tällöin ilman, että kyseessä on varsinainen tauti. Refluksitaudista on kysymys silloin, kun takaisinvirtaus haittaa elämää tai voi aiheuttaa lisäsairauksia, joista yleisin on ruokatorven alaosan tulehdus. Lähde.

Aamupalalta tähän aamuun kestävä tuska on koettu ja toivottavasti ei tule takaisin vähään aikaan. Kuten ennenkään en osaa sanoa mikä aiheutti, mutta aivan kauhea koettelus. Asiaa ei auttanut se, että olin pojan kanssa kaksin kotona miehen tehdessä pitkää päivää töissä. Pikkumiehen perässä juokseminen vaan pahensi kipua. Ennen lasta olen joutunut jäämään sairaslomalle keston 1-2 pv ajaksi. Olen siis täysin toimintakyvytön kohtauksen aikana.

No se siitä. Tänään on taas menty ruokaohjeiden mukaan. Eiliseltä kun jäi syömättä suurin osa päivän ruuista eikä vettäkään saanut alas :/ Harmitti kun tiedän, että syömättä jättäminen on melkein yhtä paha kuin liikaa syöminen.

Kuva lainattu Pinterest.com

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiva kun jätät kommenttia :)